ÁPRILIS 7 - AZ EGÉSZSÉG VILÁGNAPJA

Április 7.-e a világ minden országában az egészség világnapja, amely egyben a WHO születésnapja is. 1948-ban ezen a napon alakult meg az Egészségügyi Világszervezet (WHO). Minden évben egy-egy fontos, közegészségügyi témát karolnak fel, amelyre a világ figyelmét fel kívánják hívni. 
2013-ban a WHO a magas vérnyomásra kívánja felhívni a figyelmet. A világméretű probléma a magyar lakosság nagy százalékát is érinti. Sajnos egyre több a fiatal, iskolás korban felfedezett hipertónia, a felnőttkorúek közül pedig három felnőttből egy magas vérnyomással küszködik. A „csendes gyilkosnak” is nevezett betegség évente mintegy kilencmillió ember halálát okozza


Az okok között szerepel a népesség hirtelen méretű elöregedése, az egészségtelen táplálkozás, a stresszes életmód, a testmozgás hiánya, a nagymértékű dohányzás és az alkoholfogyasztás megnövekedése is.


Azt azonban érdemes szem előtt tartani, hogy a magas vérnyomás MEGELŐZHETŐ és KEZELHETŐ! Az egészséges és sportban gazdag életmód és a rendszeres orvosi ellenőrzés mellett szépen kordában tartható ez a világméretű probléma.

Fontos, hogy sok zöldséget és gyümölcsöt, alacsony zsírtartalmú tejterméket; és főleg kevés zsiradékot és sót fogyasszunk!

A zöldségek és gyümölcsök sok káliumot, kalciumot tartalmaznak. A kalcium csökkenti a vérnyomást; részt vesz az izom-összehúzódásban, ezért jó hatással van a szívre és az erekre. A kálium szintén hatékonyan csökkenti a vérnyomást. 



Első lépésként csökkentsük a minimálisra a sófogyasztást!
Ez az egyik legnehezebb lépés azoknak akik megszokták a kiadós sózást. Manapság nem is gondolnánk mennyi mindenbe tesznek feleslegesen sót. Tartsuk szem előtt, hogy a feldolgozatlan nyersanyagokban is van só (Na)! Ezért, ha a feldolgozásuk során nem is sóznánk, akkor is épp elegendő mennyiségű nátrium kerülne a szervezetünkbe. A gyártási és tartósítási  folyamat során sok só kerül az élelmiszerekbe. Pl.: kenyér, sajt, felvágottak konzervek stb.. 
Szervezetünknek segíthetünk az átszokásban pl azzal, hogy erős aromájú fűszereket és zöldségeket használunk. Ilyenek a szegfűszeg, vasfű, fahéj, petrezselyemzöld, zeller, hagymafélék, paradicsom stb. 
A következő, drasztikus fűszereket azonban bors, erős paprika, torma, mustár stb. azonban nem ajánlottak magas vérnyomás esetén!

A következő 10 pontot próbáljuk meg szem előtt tartani, és máris tettünk valamit az egészségünkért:
1. Mondjunk nemet a fagyasztott, előre csomagolt ételekre!
2. Cseréljük le a sót fűszerekre és ecetre!
3. Tegyünk ecetet a salátákba!
4. Cseréljük le a zacskós levest és a konzerv ételeket otthon készült, friss élelmiszerre!
5. Kerüljük a sós páclét!
6. Kevesebbet a füstölt húsokból!
7. Ropogtassunk sózatlan pattogatott kukoricát a sózott rágcsálnivalók helyett!
8. Helyettesítsük a fehér lisztet teljes kiőrlésűvel!
9. Mondjunk nemet az íróra!
10. Fogyasszunk sok étcsokoládét!


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések